Venkel en flageolets

Foto Cathy Van de Moortele
Dit jaar hebben we een paar venkels in de moestuin staan. Mijn man is er niet zo gek op, maar ik wel. Vroeger totaal niet, ik moest echt wennen aan die anijssmaak. Maar ik merk dat steeds vaker naar venkel grijp. Ik bestel er ook altijd een in mijn wekelijks groentepakket, zodat ik mezelf er toe breng hem wat vaker te gebruiken.
Deze keer snijden we de venkel in kleine blokjes, die samen met ui gebakken worden. Op het einde voegen we er nog flageoletbonen aan toe. Een heerlijk bijgerecht, of zoals in mijn geval: het enige gerecht op mijn bord, omdat ik er zo gek op ben.

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1 ui, gepeld en gesnipperd
  • 1 teen look, gepeld en geperst
  • 1 venkel, schoongemaakt en in blokjes gesneden (hou het loof apart voor de afwerking)
  • peper van de molen
  • zout
  • enkele chilivlokjes (facultatief)
  • 50 ml witte wijn
  • 1 blik flageoletbonen, gespoeld en uitgelekt

Hoe gaan we te werk:

  • Laat wat olijfolie warm worden in een grote pan.
  • Fruit de uien tot ze heel licht beginnen te kleuren. Roer goed om.
  • Voeg de look toe en laat die even meebakken.
  • Voeg de venkelblokjes toe en kleur ze ook lichtjes aan.
  • Kruid flink met peper en zout en wat chilivlokjes als je graag wat pit wilt.
  • Eens de venkel ook lichtjes gekleurd is, blus je met witte wijn.
  • Laat de wijn praktisch uitkoken en voeg de bonen toe.
  • Schep goed om en warm nog even door.
  • Versier het gerecht met plukjes van het venkelloof.

TIP:

Je kan de flageolets ook vervangen door witte bonen.

Reacties