Pasta met geitenkaas en balletjes

Foto Cathy Van de Moortele

Ik maak niet echt meer weekmenu's, maar heb wel altijd vanalles in huis, zowel in mijn voorraadkast als in mijn koelkasten en vriezers. Ligt het aan het weer, ik weet het niet, maar ik heb wel elke dag zin in pasta. Deze voormiddag had ik tomatensoep met balletjes gemaakt en had eigenlijk een beetje teveel balletjes voorzien (kan dat zelfs, teveel balletjes?). Die heb ik 's avonds verwerkt in een pastagerecht, met een sausje van geitenkaas. Zalig!

Wat hebben we nodig:

vers pastadeeg op basis van 2 eieren en 200 gr semola de cecco

  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • 50 ml witte wijn
  • 250 ml kippenbouillon
  • 125 gr verse geitenkaas (ik heb gekozen voor een rolletje verse Frapa geitenkaas bruschetta)
  • soepballetjes, reeds gegaard in bouillon

Hoe gaan we te werk:

  • Maak het pastadeeg en laat het 30 min rusten in folie.
  • Verwerk de pasta tot linguine of een andere vorm die je leuk vindt. In dit recept heb ik gekozen om de pasta te versnijden met mijn Italiaanse chitarra. In de link van het verse pastadeeg, zie je hoe een Italiaanse chitarra er uit ziet.
  • Laat de pasta 15 min drogen.
  • Breng een grote pot met ruim, gezouten water aan de kook.
  • Ondertussen maak je de saus: laat de olijfolie warm worden en fruit de sjalot glazig. Laat ze niet kleuren.
  • Blus met de witte wijn en vul aan met de bouillon.
  • Breng de saus aan de kook en laat ze voor de helft reduceren.
  • Snij de geitenkaas in stukken en laat ze op medium warmte wegsmelten in de saus. Hou de saus warm.
  • Kook de pasta al dente en breng hem samen met de balletjes over in de pan met de saus. 
  • Voeg wat pastakookvocht toe, zodat de saus en de pasta makkelijk mengen en de saus wat lopender wordt.
  • Serveer meteen.
TIP:

Ik gebruik liefst kalfsgehakt voor soepballetjes en maak die aan met een eitje en wat zelfgemaakt paneermeel, afgekruid met peper en zout.
Je kan de balletjes ook nog even kort opbakken in wat olijfolie voor je ze toevoegt aan de saus.

Reacties