Nootjes bij de TV

Foto Cathy Van de Moortele

Mijn voorraadkast is weer aangevuld en ook mijn Mason Jars zitten weer boordevol noten en gedroogd fruit. Ik maak graag zelf granola en muesli en brood met noten en dan is het altijd fijn om wat voorraad te hebben. Het was al 22u30 's avonds toen ik trek kreeg in een nootje bij de TV (ok, de TV speelt maar ik zie gewoonlijk niets van wat er op het beeld komt, tenzij het over koken gaat). De amandelen die ik net in een bokaal gestopt had, moesten er aan geloven...

Wat hebben we nodig:

  • 300 gr ongepelde amandelen
  • 200 gr fondant chocolade (ik gebruik BLOC chocolade van Jacques), gehakt
  • 1 koffielepel speculooskruiden
  • 100 gr bloemsuiker

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 180°C. Zet een bakplaatje klaar.
  • Strooi de noten op de bakplaat en rooster ze 10 min in de oven.
  • Doe de gehakte chocolade in een steelpannetje en laat ze smelten op een zeer laag vuurtje. Ik gebruik hiervoor de chocoladesmeltfunctie op mijn Stoves fornuis. 
  • Kruid de gesmolten chocolade met de speculooskruiden.
  • Doe de geroosterde amandelen in een grote kom en spatel de noten door de gesmolten chocolade, zodat ze allemaal een laagje chocolade krijgen.
  • Zet een bakplaatje klaar met daarop een silicone bakvel of bakpapier.
  • Stort de chocolade-amandeltjes op de bakplaat.
  • Zeef de bloemsuiker over de noten en schud regelmatig met de bakplaat, zodat de amandelen allemaal een wit laagje rondom rond krijgen.
  • Als de noten allemaal mooi wit zijn, leg je ze te drogen op een taartrooster.

TIP:

Als je niet kan wachten tot het avond is: het is helemaal OK om ook door de dag van deze noten te snoepen.

Reacties