Macaroni met kaas en ham

Foto Cathy Van de Moortele

Een mooi afsluiter van de week: macaroni met kaas en ham. Ik ben volop bezig met het reorganiseren van mijn voorraadkasten. Nieuwe voorraaddozen, het uitzoeken van wat ik wil houden en wat weg mag. Opruimen betekent ook verwerken van restjes. Er lag nog ongeveer 150 gr pipe rigate pasta en ik had nog een paar sneetjes frikandon en kippenwit over. Geen gewone mac & cheese dus, maar een restjesgerecht. 

Wat hebben we nodig:

  • 150 gr pipe rigate
  • zout
  • 40 gr vetstof
  • 40 gr vloeiende bloem
  • 400 ml volle melk
  • verse nootmuskaat
  • peper van de molen
  • 2 plakjes frikandon, gesnipperd
  • 3 plakjes kippenwit, gesnipperd
  • 60 gr mozzarella cucina, geraspt

Hoe gaan we te werk:

  • Breng een grote pot met ruim, gezouten water aan de kook.
  • Doe de pasta in het kokende water.
  • Ondertussen maak je de saus: laat de vetstof smelten in een kookpot en roer er de bloem door.
  • Blijf goed kloppen met een garde, zodat de roux de bloemsmaak kwijt kan.
  • Giet beetje per beetje de melk bij de roux en klop telkens goed met de garde.
  • Kruid de saus met nootmuskaat, peper en zout.
  • Schep een pollepel van het pastakookvocht bij de saus en giet de gare pasta af.
  • Meng de pasta onder de saus. Door het toevoegen van het kookvocht, zal dat makkelijker gaan en wordt de saus ook iets lopender.
  • Voeg het vlees en de kaas toe en roer nogmaals om.

TIP:

Gebruik resten pasta die je in huis hebt. Ik gebruik zelf liefst holle pasta zoals penne of pipe rigate of macaroni of schelpjes, zodat de saus goed in de holtes kan.

Reacties