Gevulde kipfilet

Foto Cathy Van de Moortele

Ik ben er bijna zeker van, dat je in de winkel gevulde kipfilets kan kopen. Laten we zeggen dat ik gek genoeg ben, om mijn kipfilets zelf te vullen. Dan kies ik de kaas die ik wil en waarvan ik weet dat die heel goed zal wegsmelten en laat ik ook mijn oog vallen op een lekkere beenham, waarbij het vetrandje nauwgezet verwijderd wordt. Krijg je al honger?

Wat hebben we nodig:

  • 2 kipfilets
  • 2 plakken beenham, van het vetrandje ontdaan
  • 2 plakken gruyère kaas
  • peper van de molen
  • zout
  • 4 salieblaadjes
  • bakboter

Hoe gaan we te werk:

  • Leg een kipfilet op een propere snijplank.
  • Neem een groot koksmes. Leg je ene hand op de kipfilet om hem tegen te houden en snij met je andere hand de kipfilet net niet helemaal door.
  • Vouw de kipfilet open en leg er een plak beenham op.
  • Leg de kaas op de ham en vouw de kipfilet dicht.
  • Doe hetzelfde met de tweede filet.
  • Kruid ze aan beide zijden met peper en zout.
  • Leg op de bovenkant telkens 2 blaadjes salie.
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Laat wat bakboter goed warm worden in een (gietijzeren) pan, die net groot genoeg is om beide kipfilets te bevatten.
  • Leg de kipfilets in de pan, met de salie naar beneden.
  • Zet een tweede (gietijzeren) pan van boven op de kipfilets. Dit zorgt ervoor dat het vlees mooi tegen de pan gedrukt wordt en goed aankorst en de vulling blijft netjes in de kip zitten zonder dat je het extra moet bevestigen.
  • Laat het vlees bakken tot het mooi gekorst is.
  • Draai het vlees om en bak de andere zijde. Zet de tweede pan weer op de kip.
  • Schuif de pan nu nog 15 min in de oven.

TIP:

Moest je kipfilets vinden waar het vel nog aanzit, dan kan je een extra krokant velletje creëren met het systeem van de dubbele pan.

Reacties