Sabayon


Foto Cathy Van de Moortele

Een echte klassieker maar nog steeds mijn favoriete dessert: sabayon. Een ideaal recept om je polstechnieken te oefenen en het kloppen van achtjes aan te moedigen. Wil het natuurlijk wel zo zijn, dat ik recent een Moulinex Cuisine Companion mee kreeg naar huis, via een supertoffe vriendin die ik al bijna 20 jaar ken. De Cuisine Companion is de tegenhanger van de Thermomix en staat ervoor gekend dat je er in kan mixen, koken, kloppen, roeren, mengen, kneden, ... terwijl jij ondertussen de handen vrij hebt voor andere zaken, zoals het rapen van de eitjes in het kippenhok, het openen van een fles wijn en het opblinken van je glazen.
Het maken van een sabayon in de Cuisine Companion (kortweg CC) is letterlijk een eitje. Daar ik altijd wel een fles wijn openstaan heb en onze 5 kippen trouwe leveranciers zijn, was de keuze van het dessert van vandaag snel gemaakt. Ik zag het meteen groots en ging voor een portie van 4 personen. Dat ik alleen thuis was... wel... ik hoef niet meer te zeggen zeker? Het is tenslotte wel mijn lievelingsdessert...

Wat hebben we nodig:
  • 4 dooiers (80 gr), kakelvers
  • 4 dopjes fijne griessuiker (80 gr)
  • 125 gr alcohol (ik heb een witte Bordeaux gekozen)
  • het merg van 1 vanillestokje
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de dooiers, suiker, alcohol en het vanillemerg in de kom van de Cuisine Companion, die je voorzien hebt van de klopper. Zet het deksel op de kom.
  • Kies voor manuele bereiding, 3 minuten en snelheid 7 en duw op start.
  • Duw op stop en kies nu voor het sausprogramma, snelheid 6, 6 minuten en 70°C.
  • Na het kloppen van de sabayon, wordt hij warm gehouden op 65°C.
  • Schenk de sabayon in 4 mooie glazen en dien meteen op.
TIP:

Sabayon kan je ook met koffie klaarmaken ipv met alcohol. Zorg dan dat je koffie sterk genoeg is en laat de vanille weg. Je kan er ook wat hazelnoot- of mokkaextract bij doen.
Serveer je sabayon warm, met een bolletje versgedraaid ijs en/of rood fruit. Of gewoon puur, zoals ik doe.
Sabayon is het best als je er alcohol bij doet, omdat de sabayon dan beter bindt. Zonder alcohol is de sabayon slapper.
Minder alcohol gebruiken? Vervang de helft van de alcohol door vruchtensap.
Voeg eens enkele druppeltjes vers citroensap toe, om de smaken nog meer te accentueren.
Marsalawijn is een versterkte Italiaanse wijn, die het zeer goed doet in sabayon.
Je kan ook (kriek)bier gebruiken, als je een bierdrinker bent.

Reacties