Tagliatelle met medaillons van geit en verse geitenkaas

Foto Cathy Van de Moortele
Zo zacht van smaak, romig, botermals en delicieus. Het gebeurt wel eens dat ik teveel pastadeeg gemaakt heb voor een bepaald recept en dan verwerk ik dat deeg tot spaghetti of tagliatelle of fettuccini (als ik pastadeeg zonder eieren gemaakt heb) bijvoorbeeld. Deze keer had ik een portie tagliatelle over en ik had ook prachtige medaillons van een jong geitenbokje in huis, dat ik gedurende 2u langzaam al had gegaard in een warmwaterbad, op 55°C. Er stonden kerstomaatjes in de oven, die ik daags voorzien traag gegaard had in de oven met kruiden en extra vergine olijfolie. En uiteraard lag er, zoals altijd, heerlijke geitenkaas in mijn kaaslade in de koelkast. Deze keer was het een natuurbûche met een buitenkant van arrabiata kruiden. Een beetje spicy dus, maar dat mag wel bij het zachte van het jonge geitenvlees.
Het is niet zo makkelijk om vers geitenvlees te vinden, al zeker niet van heel jonge geitjes. Kies gerust voor lamsvlees of kalfsmedaillons die je in hapklare stukken snijdt. Je zou het zelfs ook kunnen maken met kalkoennootjes.

Wat hebben we nodig:
  • 2 eetlepels geklaarde boter
  • olijfolie
  • 150 gr medaillons van een jong geitenbokje (of lam of kalf), in hapklare stukjes gesneden
  • peper van de molen
  • zout
  • thijm, geritst en fijngehakt
  • 150 gr verse tagliatelle
  • 3 eetlepels kerstomaatjes op olie
  • 45 gr bûche geitenkaas met arrabiata kruiden, in plakjes gesneden
Hoe gaan we te werk:
  • Laat de geklaarde boter goed warm worden in een pan.
  • Besprenkel de medaillons aan beide zijden met wat olijfolie en kruid ze dan met peper, zout en thijm.
  • Bak de stukjes vlees mooi krokant aan beide zijden en hou ze warm onder folie.
  • Kook de tagliatelle al dente in ruim, gezouten water.
  • Giet de pasta af en hou wat kookvocht apart.
  • Meng de pasta in de pan van het vlees met de kerstomaatjes en voeg ook het vlees weer toe.
  • Voeg extra pastakookvocht toe om het omscheppen makkelijker te maken en te zorgen dat de pasta niet gaat samenklitten.
  • Verdeel de plakjes geitenkaas over het gerecht en serveer.
TIP:

Ga meteen aan tafel. Dit recept leent zich er niet toe om het her op te warmen.

Reacties