Rex Dinkel brood

Foto Cathy Van de Moortele
Schitterende naam voor brood toch? Toen ik dit speltmeel bij mijn lokale handelaar zag liggen, moest ik het gewoon meenemen. En zie hier mijn eerste Rex Dinkel brood. Het ruikt heerlijk en het poepje moest er al aan geloven toen het brood nog maar juist uit de oven was. Beetje boter, peper en zout en mmm....
Rex Dinkel is een mengeling van speltbloem, speltmeel, zonnebloempitjes, sesamzaad, speltvlokken..

Wat hebben we nodig:
  • 260 gr water
  • 12 gr verse gist
  • 500 gr Rex Dinkel
  • mix van zaadjes (optioneel), wit en zwart sesamzaad, maanzaad, quinoa
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood en los er de gist in op.
  • Stort de bloem op het vocht en laat de Kenwood het deeg 11 min kneden.
  • Bol het deeg losjes op en leg het in een lichtjes ingevette kom en laat het 45 min rijzen of tot het in volume verdubbeld is.
  • Ontgas het deeg (draai de kom om en laat het deeg eruit vallen. Druk het deeg plat uit) en laat het 5 min rusten.
  • Bol het deeg op naar keuze en leg het in een lichtjes ingevette bakvorm. Voor dit brood heb ik de cakevorm van Emile Henry genomen.
  • Laat het brood nogmaals 45 min rijzen of tot het net niet boven de rand van de vorm uitkomt.
  • Ondertussen verwarm je de oven voor op 210°C hetelucht.
  • Bak het brood 35 min of tot het mooi bruin en gaar is.
  • Keer de vorm om en laat het brood afkoelen op een rooster.
TIP:

Als je graag een topping van zaadjes op je brood wilt, maak de bovenkant van het brood dan lichtjes vochtig met een plantenspuit en rol het door de zadenmix voor je het in de vorm legt.
Al mijn bloem/meelsoorten zijn van Dossche Mills en koop ik bij Wittevrongel Tuin & Dier in Eeklo, waar ze een ruim aanbod hebben aan bakproducten en je raad kunnen geven waar nodig.

Reacties