Gelakt spek

Foto Cathy Van de Moortele
Ik had nog een halve kilo buikspek van Deel een varken in de diepvriezer zitten. Ik wist niet goed wat ik er kon mee doen. Tot ik op de website keek en een gelakt stuk spek zag. Dang! That's it! Dat is precies wat ik wou!
Op mijn Stoves heb ik een slowcook functie en die was ideaal voor het bereiden van dit stuk vlees. Eerst kort aanbakken in de pan aan alle zijden zodat je een mooie korst hebt en dan traag garen in de oven. Je kan het vlees dan helemaal laten afkoelen en verder verwerken of je snijdt het meteen in plakjes en dan in reepjes voor een wokgerecht of als broodbeleg of hapje bij het aperitief.

Wat hebben we nodig:
  • 500 gr buikspek in één stuk
  • 2 eetlepels BBQ saus
  • 2 eetlepels sojasaus
  • 2 eetlepels vloeibare honing
  • 1 stukje verse gember, geschild en geraspt
  • witte peper
  • vetstof
Hoe gaan we te werk:
  • Spoel het spek af onder koud stromend water en dep het droog met keukepapier.
  • Meng de BBQ saus met de sojasaus, honing, gember en peper. Laat het vlees hierin marineren. Ik doe hiervoor de marinade in een diepvrieszakje, leg het vlees erin en trek het vacuüm. Marineer minstens een half uur in de koelkast.
  • Leg de oven aan op 180°C. 
  • Zet een pannetje op het vuur en doe er wat vetstof in.
  • Laat de pan goed warm worden.
  • Korst het vlees aan alle zijden.
  • Zet het vlees in de oven en verlaag die naar Slowcookfunctie (100°C).
  • Laat het spek 1.5 - 2u zachtjes garen.
TIP:

Ik maak mijn BBQ saus zelf. Je kan ook ketjap manis gebruiken ipv BBQ saus of curry ketchup, dat lukt ook.

Reacties