Spaghetti met ansjovis, kerstomaatjes en burrata

Foto Cathy Van de Moortele

Eenvoudige pastarecepten, daar hou ik wel van. Soms maak ik verse pasta, gewoon omdat ik zin heb om pastadeeg te maken. Het geeft me rust en tijdens het maken van het deeg, bedenk ik wat ik met de pasta zou kunnen doen. Vaak heb ik de ingrediënten al in huis, af en toe moet er nog wat bijgehaald worden.
Voor deze pasta gebruikte in tomaatjes uit onze kruidenbak. De ansjoviskes bewaren superlang in de koelkast. Of haal eens een tube ansjovispasta in huis, net zo makkelijk. Geen idee waarom ik burrata had gekocht, maar het was handig om hem in huis te hebben. Let's do this.

Wat hebben we nodig:

  • verse pasta, op basis van 100 gr eieren, 100 gr semola en 100 gr "00" pastabloem
  • olijfolie
  • 1 sjalotje, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 teen knoflook, gepeld
  • 6 ansjovisjes of een kneep ansjovispasta
  • 500 gr kerstomaatjes, gehalveerd
  • peper van de molen
  • zout
  • platte peterselie, fijngesnipperd
  • 1 burrata, uitgelekt, op kamertemperatuur

Hoe gaan we te werk:

  • Maak het pastadeeg volgens het gekende recept. Laat het deeg 30 min rusten in een ziploc zakje.
  • Verwerk het deeg tot spaghetti. Ik rol het uit tem stand 6 (van 9 standen) met mijn Kenwood pastamachine.
  • Laat de spaghetti kort drogen op een horizontaal pastadroogrek.
  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water, klaar op het fornuis om straks de pasta in te garen.
  • Laat wat olijfolie opwarmen in een diepe hapjespan.
  • Fruit het sjalotje glazig en leg de teen look in de pan. Zorg dat het vuur niet te hoog staat, je wil de knoflook en sjalotjes niet kleuren.
  • Voeg de ansjovisjes toe en breek ze met een vork. Laat ze wegsmelten in de pan.
  • Voeg de tomaatjes en een scheut water toe.
  • Laat de tomaatjes zacht worden. Reken hier zo'n 20 min voor.
  • Breng het pastawater aan de kook en gaar de pasta al dente.
  • Kruid de saus met peper, zout en voeg een deel van de peterselie toe.
  • Met een tang schep je de pasta bij de saus. Laat de spaghetti nog even verder garen in de saus.
  • Strooi de rest van de peterselie in de pan en roer nog even om.
  • Verdeel de pasta over 2 kommen.
  • Breek de burrata en leg hem op de pasta, zodat hij mooi kan wegsmelten.
Foto Cathy Van de Moortele

TIP:

Van zodra je de burrata door de pasta mengt, zal je een romige saus krijgen.
Overdrijf niet met toevoegen van zout, de ansjovispasta is al gezouten.
Meng de burrata door je gerecht om een romige saus te krijgen.
Ik heb dit gerecht nog afgewerkt met enkele witte ansjovisjes.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties