Speculooscrumble cake

Foto Cathy Van de Moortele

Ik had teveel speculoos in huis, giften van meerdere mensen. Een deel daarvan heb ik fijngemalen in de keukenrobot en dat is mijn to go goodie als ik zin heb in iets zoet. Een ferme lepel speculooscrumble, heerlijk!
Vandaag gebruiken we deze kruimels om een cake mee af te werken. Ik vind dat geen probleem, jij toch ook niet?

Wat hebben we nodig:

  • 100 gr boerenboter, gesmolten en afgekoeld
  • 240 ml volle melk
  • 2 eieren
  • merg van 1 vanillestok
  • 280 gr patisseriebloem
  • 8 gr bakpoeder
  • snuifje zout
  • 200 gr fijne griessuiker
  • 20 gr boerenboter, gesmolten en afgekoeld
  • 40 gr fijngemalen speculooskoekjes

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 175°C.
  • Vet een vorm van 23x13cm in met bakspray.
  • Meng de gesmolten boter met de melk, eieren en vanille. Gebruik hiervoor de handmixer.
  • Zeef de bloem met het bakpoeder en het zout. Voeg de suiker toe.
  • Voeg de natte en droge ingrediĆ«nten samen en meng kort. Lang mengen komt de cake niet ten goede.
  • Giet het beslag in de vorm.
  • Bak de cake 55 min. Test of hij gaar is.
  • Laat de cake 10 min afkoelen in de vorm op een rooster.
  • Ontvorm de cake en bestrijk hem onmiddellijk met de gesmolten boter.
  • Strooi de fijngemalen koekjes over de cake en duw ze een beetje aan.
  • Laat de cake verder afkoelen op het rooster.

TIP:

Serveer de cake in dikke plakken.
Strooi eens speculooskruimels in je yoghurt, milkshake of op een ijsje, voor extra smaak.
Voeg een snuifje kaneel toe aan het beslag als je daar van houdt.

Reacties