Looksaus van Mahmoud

Foto Cathy Van de Moortele

Mahmoud, kamer 227. Hij komt uit Palestina, net als zijn kamergenoot Mohammed. Ze kenden elkaar niet voor ze samen op een kamer werden geplaatst. Mahmoud en Mohammed deelden enkele maanden hun kamer met Abel. Abel woonde er al langer, een rustige jongeman uit Erithrea. Abel is katholiek, de twee andere mannen zijn moslim. Ze spreken elkaars taal niet. De kamer is klein, de dagen duren lang. 
Mahmoud houdt van koken en bakken. Ik zie hem graag aan het werk. Als de beste kneedt hij 3kg deeg met de hand. Ik vertel hem dat ik mijn oude Kenwood standmixer mee breng naar het centrum, moest hij die willen gebruiken. Hij toont mij zijn spierballen en zegt dat zijn armen sterk genoeg zijn. Ik geloof hem. Zijn platbroden zijn dan ook heel erg lekker en luchtig, net als zijn zelfgemaakte falafel (bakpoeder is het geheim).
Mahmoud maakt de beste looksaus. Hij noemt dit "toum". De saus is heel fluffy, luchtig en ja, er zit veel knoflook in. Er komt geen mayonaise aan te pas, al hebben de ingrediƫnten er wel iets van. Probeer deze toum maar eens uit en denk aan deze 3 mannen, die in hun kamer een nieuw leven proberen op te bouwen in een voor hen onbekend land.
Ik wens je een fijne 23e verjaardag toe, Mahmoud!

Wat hebben we nodig:

  • 5 tenen knoflook, gepeld
  • 2 eiwitten (de dooiers hebben we niet nodig)
  • 1 eetlepel witte azijn
  • snuifje zout
  • 75 - 100 ml neutrale olie

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de tenen knoflook in een hoge beker.
  • Voeg de eiwitten toe en mix alles schuimig met een staafmixer.
  • Voeg de azijn, het zout en een scheutje olie toe.
  • Mix verder tot een luchtige saus.
  • Hou de voet van de mixer op de bodem van de maatbeker terwijl je geleidelijk aan meer olie toevoegt. 
  • Stop met olie toevoegen van zodra de gewenste dikte is bereikt.

TIP:

De saus is heel erg wit, omdat er geen eierdooiers aan te pas komen.
Bewaar de saus in de koelkast. Of nog beter: eet hem meteen op!
Zorg dat je staafmixer en maatbeker heel proper zijn. 
Zet een vochtige doek onder de maatbeker zodat hij niet wegschuift wanneer je begint te mixen.

Voeg extra azijn toe als je dat lekker vindt.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties