Chocolade spritzen

Foto Cathy Van de Moortele
Mijn nieuwe koekjespistool komt de laatste weken wel vaker uit de kast. Omdat de koekjes goed lukken en de malletjes gewoon zo leuk zijn! Deze keer een chocolade spritz recept, afgewerkt met mini M&M's die we nog meegebracht hadden uit Florida, met hazelnoot en choco, met chocolate chips en bigareaux. Lekker toch? 

Wat hebben we nodig:
  • 200 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • 130 gr fijne griessuiker
  • 1 ei
  • 1 koffielepel vanille extract
  • 315 gr patisseriebloem (ik heb SuprĆØme gebruikt)
  • 40 gr pure cacao
  • snuifje zout
  • versiering naar keuze
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 175°C.
  • Zet meerdere bakplaten klaar, niet ingevet en zonder bakpapier.
  • Klop de boter romig met de suiker. Gebruik hiervoor de K-klopper van de Kenwood.
  • Voeg het ei en de vanille toe en klop nog even verder op.
  • Zeef de bloem met de cacao en het zout en roer deze droge ingrediĆ«nten onder de boter.
  • Kies de mal die je wilt gaan gebruiken en leg die in het koekjespistool.
  • Vul het pistool met een rol deeg.
  • Spuit de koekjes loodrecht op de bakplaat.
  • Versier naar keuze.
  • Bak de koekjes 7 min. Ze zullen nog een klein beetje zacht zijn.
  • Laat de koekjes 5 min afkoelen op de plaat en laat ze dan verder afkoelen op een rooster.
  • Bak de volgende lading koekjes op een koude plaat.
TIP:

Dit recept is goed voor zo'n 55 - 60 koekjes.
Als je platen gebruikt die rechtstreeks uit de warme oven komen, zullen je koekjes hun vorm niet mooi behouden.
Pure cacao is niet hetzelfde als Nesquick. Pure cacao is ongezoet.

Reacties

malika zei…
Hoi jolande , ik heb al twee koekjes pistolen gehad van goedkopere versie, maar keer voor keer springt de spuit eraf of komt er niets uit en blijft mijn deeg op het plaatje hangen, deeg is niet te dik, ik denk mssh is het omdat het toch aan het goedkope toestelletje is , soms likt het dan wel maar is dan een hele karwei met mijn duim artrose , ik vroeg me af welk eentje u gebruikt of welk eentje me kan aanraden eventueel alvast bedankt , trouwens top recepten zijn het van u , grtjs
Dag Malika
wat jammer dat het niet zo goed lukt met je koekjespistool. Is je deeg niet te koud?
Ik gebruik zelf een koekjespistool van Oxo Good Grips, met wisselbare malletjs.
Bedankt voor het fijne compliment!

Zoete groet,
Cathy