Varkenswangen

Foto Cathy Van de Moortele
Heerlijke stukjes mals varkensvlees. De grote Le Creuset wordt op het vuur gezet en ik zoek in de koelkast naar een biertje voor deze varkenswangen. Het wordt een Wieze triple en ik neem in de rapte nog wat selder en wortel mee naar de keuken. Het is nog rustig in huis en ik ben van plan een brood te bakken als de pot zachtjes staat te pruttelen.

Wat hebben we nodig:
  • vetstof
  • 10 varkenswangen, schoongemaakt
  • 1 eetlepel stoofvleeskruiden
  • 1 grote ui, gepeld en grof gehakt
  • 1 grote wortel, geschraapt en in blokjes gesneden
  • 1 steel groene selder, in blokjes gesneden
  • 2 tenen look, gepeld en fijngesneden
  • 2 blaadjes laurier
  • peper van de molen
  • snuifje zout
  • 1 flesje bier naar keuze
  • 1 glas water
  • 2 kippenbouillonblokjes
  • 1 eetlepel donkerbruine suiker
  • 1 - 2 eetlepels bruine strooimaïzena

Hoe gaan we te werk:
  • Laat de vetstof goed warm worden in de zware pot op een heet vuur.
  • Doe de helft van de wangen in de pot en kruid ze met stoofvleeskruiden. Bak het vlees bruin aan beide kanten en leg ze in een kommetje.
  • Doe hetzelfde met de resterende wangen.
  • Voeg indien nodig nog wat vetstof toe en laat de uien fruiten. Ze mogen gerust wat kleur krijgen.
  • Schraap goed met een houten lepel alle bakrestjes van het vlees los.
  • Voeg de wortel, selder en look toe en roer goed om. Laat alle groenten even meekleuren.
  • Voeg het vlees toe en de rest van de kruiden. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Overgiet met het bier en het water en verkruimelde bouillonblokjes.
  • Laat de wangen aan de kook komen en dek de pot af. 
  • Op een medium vuur laat je het stoofpannetje rustig garen. Neem er je tijd voor en check af en toe op gaarheid. Reken toch een uurtje.
  • Werk af met de bruine suiker en dik de saus in met de maïzena. Laat nog even goed doorwarmen.


TIP:

Lekker met gefrituurde aardappelblokjes en knolselder, gekookte peterselie aardappeltjes en pastinaak of aardappelpuree en appelmoes.

Reacties

Dit ga ik binnenkort echt maken, in de restaurants ga ik sowieso voor de varkenswang. Maar ik was nog geen recept tegengekomen waarvan ik dacht ja. Dus thanks.
Dag Kelvin

bedankt voor je fijne reactie. Smakelijk!

Zoete groet,

Cathy