Pasta met pancetta, kerstomaat en champignons

Foto Cathy Van de Moortele
Soms draait het weekmenu eens helemaal anders uit. Ik had shepherd's pie voorbereid voor het avondmaal, maar toen ik in de koelkast mijn rol pancetta zag liggen, wist ik dat ik pasta zou eten. De pasta heb ik ook zelf gemaakt, met speciale mallen op mijn Kenwood pastamaker. Je kan elke pasta gebruiken die jij maar lekker vindt.
Snij de pancetta grof, hij moet niet helemaal crispy worden. Geniet van je kom pasta!

Wat hebben we nodig:
  • een handvol gedroogde porcini
  • witte wijn
  • 2 dikke plakken pancetta, in blokjes gesneden
  • 1 ui, gepeld en in maantjes gesneden
  • 2 tenen look, gepeld en geplet
  • 8 oesterzwammen, grof gesneden
  • 1 blik kerstomaatjes
  • peper en zout
  • 1 eetlepel funghi kruiden
  • 5 blaadjes salie, fijngesneden
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de gedroogde champignonmengeling in een kommetje en giet er genoeg witte wijn over zodat ze onder staan.
  • Laat de champignons weken tot ze zacht zijn. Giet af en hou de gearomatiseerde wijn apart voor straks.
  • Zet een gietijzeren pan op het vuur en bak de pancetta half krokant.
  • Schep de pancetta uit de pan en laat hem uitlekken op keukenrol.
  • Bak de uien lichtjes aan in het resterende bakvet en voeg de look toe.
  • Voeg de geweekte champignons en de oesterzwammen toe en bak ze mee tot ze mooi geurig worden.
  • Blus met de gearomatiseerde wijn en laat die nagenoeg uitkoken.
  • Voeg de pancetta weer toe, samen met de kerstomaten en breng de saus aan de kook.
  • Kruid met peper, zout, funghi kruiden en salie.
  • Zet een deksel op de pan en laat de saus op een zacht vuurtje verder garen. Voeg wat pastakookvocht toe als de saus te droog wordt.
  • Serveer de saus over pasta.
TIP:

Laat de saus zolang mogelijk op een laag vuur staan, zodat ze zoveel mogelijk smaak kan ontwikkelen.
Werk de saus af met een klein scheutje culinaire room.

Reacties