Pappardelle met artisjokharten

Foto Cathy Van de Moortele
Heerlijk vind ik ze, die artisjokharten. Ik heb altijd enkele bokalen in mijn voorraadkast omdat je er zo'n leuke gerechten kan mee maken. De pappardelle had ik enkele dagen eerder gemaakt en gedroogd. Ideaal voor mijn home alone lunch!

Wat hebben we nodig:
  • 1/4 recept verse pasta (100 gr pastabloem en 1 ei)
  • olijfolie
  • 1 kleine ui, gepeld en fijngesnipperd
  • handvol peterselie, fijngesnipperd
  • handvol munt, fijngesnipperd 
  • 1 teentje look, gepeld en geperst
  • 2 ansjovisfileetjes op olie, fijngesneden
  • 1 bokaal artisjokharten, uitgelekt
  • 50 ml witte wijn
  • peper en zout
  • klontje boter
  • scheutje vers citroensap
  • enkele muntblaadjes

Hoe gaan we te werk:
  • Maak de pasta volgens het recept. Wikkel hem in plastic folie en laat 30 min rusten.
  • Rol de pasta uit tot een lang vel. Bestuif met wat pastabloem en vouw 2x dicht.
  • Snij brede linten van de pasta.
  • Kook de pasta beetgaar in ruim, gezouten water.
  • Verhit wat olie in een gietijzeren pannetje.
  • Meng de ui met de peterselie, munt en look.
  • Fruit deze mengeling aan tot ze lichtjes gekleurd is.
  • Laat de ansjovisjes wegsmelten in de saus.
  • Snij de artisjokharten in 4 en bak ze mee in de pan, tot ze mooi gekleurd zijn.
  • Blus de artisjokharten met de wijn en laat die nagenoeg uitkoken;
  • Kruid met peper en zout.
  • Voeg een klontje boter toe aan de artisjokken.
  • Giet de pasta af en meng hem met de artisjokken.
  • Werk af met citroensap en muntblaadjes.

TIP:

Toast enkele walnoten in een hete, droge pan. Hak ze grof en strooi ze over dit gerecht.

Reacties