Ontbijtcake met bosbes en pecan

Foto Cathy Van de Moortele
Ik verwachtte een paar vrienden vroeg in de ochtend en besloot om er meteen een ontbijtje aan te koppelen. Deze cake maakte ik nog de avond voordien en sneed hem pas de volgende ochtend aan, zodat hij nog mooi sappig was. En hij is bijzonder in de smaak gevallen. Wie weet wordt hij ooit wel eens geserveerd bij het ontbijt in de B&B van dit fijne koppel?

Wat hebben we nodig:
  • 115 gr boter, op kamertemperatuur
  • 200 gr fijne griessuiker
  • zeste van 1 citroen, fijngesneden
  • 1 koffielepel vanille 
  • 1 ei
  • 280 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • 8 gr bakpoeder
  • 5 gr zout
  • 280 gr bosbessen
  • 115 gr karnemelk, ongezoet
  • 1 eetlepel mini parelsuikertjes
  • 25 gr pecannoten, grof gehakt
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 175°C.
  • Vet een vierkante bakvorm lichtjes in.
  • Klop de boter romig met de suiker.
  • Klop er de zeste, vanille en het ei bij en meng goed.
  • Zeef de bloem (hou 20 gr bloem apart) met het bakpoeder en het zout.
  • Roer de droge ingrediënten onder de botermengeling.
  • Meng de bosbessen met de 20 gr bloem.
  • Spatel de bosbessen door het beslag.
  • Roer als laatste de karnemelk door het beslag.
  • Giet het beslag in de bakvorm en strooi de mini parelsuikertjes en noten erover.
  • Bak de cake 45 - 60 min in de oven of tot een breinaald er netjes uit komt.
TIP:

Je kan ook muffins maken van dit recept.
Ik gebruik liefst bevroren bosbessen. Meestal koop ik die in grote hoeveelheden en vries ze thuis in diepvrieszakjes in.
De noten geven iets extra aan de cake, net als de parelsuikertjes bovenop.

Reacties