Tempeh balletjes

Foto Cathy Van de Moortele
In mijn koelkast ligt een blok Tempeh naturel. Zelf gekocht, maar geen idee wat ik er mee ga doen. Tot een volger van mijn blog me wijst op vegan tempeh meatballs. Dang! Wat een goed idee! Ze stuurt me dit recept van de Hippe VegetariĆ«r door en ik ga gretig aan de slag. De edelgistvlokken in mijn voorraadkast zijn hun leeftijd ver voorbij, dus die laat ik voor wat het is. Ik kijk wat ik in huis heb en dit is mijn recept.

Wat hebben we nodig:
  • 1 eetlepel lijnzaad gemengd met 2.5 eetlepels koud water
  • olie
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 grote teen look, gepeld en geperst
  • 200 gr tempeh naturel of gerookt
  • 1.5 eetlepel grove graantjesmosterd
  • 1.5 eetlepel Fajita kruiden
  • verse peterselie, fijngesnipperd
  • 55 gr paneermeel
  • sriracha naar smaak
  • peper en zout
Hoe gaan we te werk:
  • Meng het lijnzaad met het water en laat dit even staan;
  • Laat wat olie heet worden in een pan.
  • Fruit de uien aan en voeg de look toe. Laat samen zachtjes kleuren.
  • Snij de tempeh in stukken en doe hem in de keukenrobot.
  • Mix de tempeh fijn.
  • Voeg de uien/look toe, de mosterd, Fajita kruiden, peterselie, paneermeel en het geweekte lijnzaad.
  • Kruid af met sriracha, peper en zout. 
  • Maak balletjes van dit mengsel. Ik gebruik hiervoor mijn kleine roomijslepel, zodat ze allemaal even groot zijn.
  • Laat wat olie heet worden in een gietijzeren pan. Zet het vuur niet te hard.
  • Bruin de balletjes aan alle zijden.
TIP:

Ik heb deze balletjes geserveerd met een zoetzure saus met verse ananas. Benieuwd naar de saus? Het recept daarvoor komt morgen online.
De volgende keer bak ik ook wat fijngesneden champignons mee met de uien.

Reacties