Garganelli met pancetta en tomaat

Foto's Cathy Van de Moortele
Ze lijken een beetje op penne, maar ze hebben ribbeltjes. Garganelli, bedoel ik dan. Toen ik nog niet zo lang mijn kookblog had, heb ik ook eens garganelli gemaakt, voor de eerste keer. Ik weet nog hoe fier ik toen op mezelf was. Als ik er nu op terug kijk, zie ik dat ik wel al vorderingen gemaakt heb op het vlak van pasta maken. Ik weet nu hoe het pastadeeg moet aanvoelen, hoe dun ik het moet uitrollen afhankelijk van de soort pasta die je wilt maken, welke sauzen bij welke soort pasta hoort (maak de Italianen niet boos door een verkeerde saus bij pasta te geven).
Via eBay kocht ik ooit een gnocchi plankje en dat plankje gebruik je dus ook om garganelli te maken. Ze zorgen voor die ribbeltjes in je pasta en die zorgen er dan weer voor dat de saus goed blijft kleven.
Mama mia! Wanneer gaan we er aan beginnen?

Wat hebben we nodig:
  • olijfolie
  • 1 kleine ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 2 tenen look, gepeld en fijngesnipperd
  • 250 gr pancetta, in blokjes gesneden
  • enkele chilivlokjes
  • 1 blik tomatenblokjes
  • 1/2 blik water
  • snuifje zout
  • 8 blaadjes basilicum, in reepjes gesneden
  • 100 gr semola de Cecco
  • 100 gr pastabloem "00"
  • 2 eieren
  • snuifje zout
  • snuif nootmuskaat
  • extra basilicum
  • Parmiggiano Reggiano
Hoe gaan we te werk:
  • In tegenstelling tot hoe ik vandaag te werk gegaan ben (ik had nog geen idee welke saus ik bij deze pasta zou maken), maken we eerst de saus. Laat de saus de hele tijd zachtjes pruttelen, zodat alle smaken tot hun recht kunnen komen. 
  • Laat wat olie warm worden in een steelpan.
  • Fruit hierin de ui glazig en voeg de look toe.
  • Doe de pancetta bij de uien en look en roer goed om.
  • Laat de pancetta mee garen. Hij hoeft niet krokant te worden.
  • Kruid met de chili vlokjes naar smaak.
  • Giet de tomatenblokjes bij de pancetta en vul het blik voor de helft met water. 
  • Schud een beetje met het blik zodat de laatste restjes tomaat los komen en giet het water bij de saus.
  • Breng de saus aan de kook.
  • Kruid met zout en basilicum en laat de saus nu - onder deksel - op een laag pitje garen.
  • Ondertussen kunnen we beginnen aan het maken van de garganelli.
  • Stort de twee soorten bloem op je werkvlak en meng ze. 
  • Maak in het midden een kuiltje en breek er de eieren in.
  • Op de buitenrand van de bloem, strooi je het zout en de nootmuskaat.
  • Met de vingers van 1 hand, roer je de eieren en beetje voor beetje neem je er een beetje bloem bij. Hou je andere hand "proper" tot het deeg samenkomt. 
  • Kneed het deeg tot alle bloem opgenomen is. 
  • Het deeg hoeft nog niet helemaal homogeen te zijn, maar wel zacht.
  • Wikkel de afgeplatte deegbal in plastic folie en laat het 20 min rusten in de koelkast.
  • Roer af en toe eens in de saus en zorg ervoor dat ze niet te droog wordt. Voeg gerust wat water toe als dat nodig lijkt.
  • Ik gebruik liefst de pastamachine op mijn Kenwood om de pasta tot vellen te draaien (call me lazy), maar je kan ook een handpastamachine gebruiken (doe ik ook soms, als ik echt in een stoere bui ben) of zelfs een deegrol (vraagt alleen wat meer mankracht). 
  • Verdeel het deeg in 4 delen. Dek er 3 weer af met de folie en duw het eerste deel plat met de deegrol.
  • Haal het deeg door de pastamachine. Op mijn Kenwood staan 9 standen. Ik haal het deeg door stand 1, vouw het in drie, haal het opnieuw door de machine op stand 1 en herhaal dat nog eens.
  • Verklein telkens de ruimte tussen de rollen door een hogere stand te kiezen.
  • Stand 7 is de eindstand voor garganelli. Het pastadeeg mag niet te dun worden, anders verliest de pasta zijn vorm tijdens het koken.
  • Laat de deegvellen 5 min drogen op een met bloem bestoven werkblad.
  • Leg een deegvel voor je op het werkblad.
  • Nu komt er wat rekenwerk en een lat een te pas. 
  • Snij één lange kant alvast mooi recht. 
  • Snij ook één korte kant recht. 
  • Maak verdelingen van 5 x 5 cm (of 3 x 3 cm als je veel tijd en geduld hebt) met een scherp mesje of een pastawiel, zodat je heel veel kleine vierkantjes bekomt.
  • Laat de vierkantjes 10 min drogen.
  • Met het rolstokje van de gnocchi plank, kan je de garganelli beginnen maken.
  • Leg een vierkantje op de gnocchi plank, met 1 punt naar je toe.
  • Leg het rolstokje op het pastavelletje, vouw de punt erover heen en rol met beide handen het velletje naar je toe.
  • Nu heb je garganelli!
  • Ga zo door tot de eerste vierkantjes op zijn en ga dan verder met de andere delen van het deeg.
  • Leg de garganelli op een bebloemde bakplaat en zorg dat ze niet teveel op elkaar liggen, zodat ze niet gaan kleven.
  • Zet een grote pot met licht gezouten water op het vuur en breng die aan de kook. 
  • Voeg de garganelli toe.
  • Laat de pasta mooi garen tot ze al dente zijn. Verse pasta heeft minder gaartijd nodig dan gedroogde pasta. 
  • Giet de pasta af en meng de helft van de saus door de pasta.
  • Breng de pasta over in een grote kom en schep de rest van de saus er over.
  • Werk af met nog meer basilicum en rasp de Parmiggiano Reggiano zomaar over de pasta heen.
TIP:

Het gnocchi plankje heb je echt nodig om deze garganelli te maken. Kan je er niet aan geraken, laat dan de groefjes achterwege en maak er penne van.
Eens de pasta komt bovendrijven, laat je die nog 2 min verder garen.
Ik laat de pasta liefst drogen op een pastadroogrek, een soort nylon gaas op 4 pootjes.
De pasta is op zijn best als je hem 2u kan laten drogen voor je hem kookt.
Ik gebruik een pastabike om de vierkantjes te snijden.


Reacties