Burrito in a bowl

Foto Cathy Van de Moortele
Wat vond ik die Mexicaanse maaltijden lekker, toen ik een jaar als au pair in Amerika woonde. Ik had nooit eerder de Mexicaanse keuken geproefd, maar ik was meteen fan. Ik moest wel wennen een de smaak van koriander (dacht eerst dat er nog zeepresten op mijn bord zaten), maar nu weet ik het kruid wel te appreciëren. Hou je zelf absoluut niet van koriander? Vervang die dan door de ons beter bekende peterselie.

Wat hebben we nodig:
  • 170 gr rode rijst
  • 475 ml groentebouillon
  • 1 bundel verse koriander, grof gesnipperd
  • 2 pijpajuintjes, schoongemaakt en fijngesnipperd
  • 250 gr salsa
  • 1/2 rode ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 150 gr maïskorrels
  • 1 blik rode kidneybonen
  • 2 limoenen
  • 3 tomaten, ontpit en grove brunoise gesneden
  • Romeinse sla, gehakt
  • 1 limoen, in partjes gesneden 
  • 1 avocado, geschild, ontpit en in plakken gesneden
Hoe gaan we te werk:
  • Gaar de rode rijst in de groentebouillon. Rode rijst heeft een lange gaartijd (45 min). Je kan de rijst gerust daags voordien klaarmaken en in de koelkast bewaren.
  • Meng de rode rijst met de koriander, pijpajuintjes, salsa, uisnippertjes, maïs en kidneybonen.
  • Knijp de limoenen uit boven de rijst en schep goed om.
  • Schep de tomatenblokjes voorzichtig onder de rijst.
  • Verdeel de sla over 4 kommen.
  • Schep de rijstsalade over de sla.
  • Werk af met extra partjes limoen en plakjes avocado.
TIP:

Je kan de verschillende ingrediënten ook gewoon apart schikken in de kommen op de sla. Ik vind het zelf ook fijner dat ik eerst alles zie en daarna pas door elkaar schep.
Je kan deze burrito kom ook maken met bruine rijst of met tarwe of quinoa.

Reacties