Bloomer

Foto Cathy Van de Moortele
Jack Sturgess is heel vaak mijn glimlach van de dag. Deze jonge bakker geeft workshops in de UK en op Instagram volg ik zijn live filmpjes. Hij brengt me altijd aan het lachen, door zijn spontaneïteit, zijn gulle voorkomen en zijn prachtige broden.
Toen hij het had over een bloomer, herinnerde ik me plots, dat ik dat ook ooit eens gezien had van Paul Hollywood. Ik wist dat ik vandaag een bloomer zou bakken...

Wat hebben we nodig:
  • 350 gr water, op kamertemperatuur
  • 4 gr droge gist
  • 250 gr volkoren bloem
  • 250 gr witte bloem (ik heb Mistral gekozen)
  • 10 gr zout
  • 15 gr roomboter, op kamertemperatuur
  • 100 gr gemengde zaden en pitten (75 gr voor in het deeg, 25 gr voor op het brood)
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood en strooi de gist er in.
  • Roer even de gist los.
  • Doe beide bloemsoorten in de kom en roer om.
  • Voeg het zout toe en meng op lage snelheid tot een mooi deeg.
  • Doe de boter in deeltjes bij het deeg en laat het deeg de boter opnemen.
  • Voeg 75 gr van de zadenmengeling toe en laat nog even verder kneden
  • Vet een kom met deksel lichtjes in.
  • Leg de deegbal in de kom en laat ze 45 min rijzen.
  • Vorm een batard van het deeg en besproei die zachtjes met wat water.
  • Doop het brood in de rest van de zaden en leg de batard op de bebloemde schaal van de broodbakbol.
  • Dek af met de koepel en laat het brood nogmaals 45 min rijzen.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 230°C.
  • Snij het brood diagonaal 5 - 7x in met een scherp mesje.
  • Schuif de broodbakbol in de oven, met de koepel, voor 35 min.
  • Verwijder de koepel en laat het brood nog 8 min verder garen en kleuren.
  • Laat het brood afkoelen op een taartrooster.
TIP:

Ik gebruik altijd hetelucht voor mijn broden in de broodbakbol. Voor mij geeft dat het beste resultaat: knapperig brood met een dunne korst en mals kruim.
Ipv boter kan je ook broodverbeteraar gebruiken in dezelfde hoeveelheid.
De zadenmengeling die ik hier gebruikt heb: maanzaad, gepofte quinoa, zonnebloempitten, lijnzaad en pompoenpitten. Kies wat jij zelf lekker vindt.
Brood bakken is zo heerlijk om te doen. Vers brood, je eigen werk, uit je eigen oven. Het mes dat het brood snijdt: charme.
Deze broodbakbol is van Emile Henry. Mijn favoriete bakvorm om brood te bakken. Doordat je bakt met de koepel, valt de stoom op het brood neer, wat resulteert in een dunne, krokante korst en zacht kruim. Het brood rijst heel mooi in de oven en telkens opnieuw heb je mooie resultaten.

Reacties