Challah

Foto Cathy Van de Moortele
Ik zou heel graag eens op verkenningstocht gaan bij de bekendste Joodse bakker van Antwerpen. Het lijkt me heerlijk te proeven, te ruiken, te stelen met de ogen en te genieten van al dat lekkers. In tussentijd blijf ik gewoon zelf proberen en kwam ik met dit challah brood op de proppen...

Wat hebben we nodig:
  • 240 ml water
  • 30 gr verse gist
  • 1 ei, losgeklopt
  • 60 gr boter, gesmolten en afgekoeld
  • 60 gr fijne griessuiker
  • 630 gr bloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • 7 gr zout
  • 1 ei, losgeklopt
  • 1 eetlepel water
  • snuifje zout
  • snuifje suiker
  • maanzaad
  • fijne bakbestendige suikerpareltjes 
Hoe gaan we te werk:
  • Doe het water in de kom van de Kenwood en breek er de gist in.
  • Los de gist op in het water.
  • Voeg het ei, de olie en de suiker toe en meng.
  • Stort 400 gr van de bloem op de natte ingrediënten en meng.
  • Voeg het zout toe.
  • Meng verder tot een stug maar handelbaar deeg, terwijl je de rest van de bloem toevoegt.
  • Voeg niet meer bloem toe dan nodig.
  • Vorm een bal van het deeg en leg die in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Laat het deeg 45 min rijzen.
  • Haal het deeg uit de kom en verdeel het in 4 gelijke porties.
  • Laat de deegporties 10 min rusten onder een handdoek en bol ze dan op.
  • Laat de deegballetjes 10 min rusten en rol ze dan uit tot dikke, maar lange worsten.
  • Om het deeg te vlechten, raad ik je volgend filmpje aan. Beter kan ik het niet uitleggen en het is altijd makkelijker als je het gezien hebt.
  • Vet een grote ronde vorm in. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Keer het gevlochten brood om en leg het in de bakvorm.
  • Dek af met een handdoek en laat het brood 45 min rijzen.
  • Verwarm ondertussen de oven voor op 180°C (boven-onderwarmte).
  • Meng het ei met het water, zout en de suiker.
  • Doreer het brood en bestrooi het met maanzaad en suikerpareltjes.
  • Schuif het brood in de oven voor 25 min.
  • Zet de oven af, maar laat het brood er nog 10 min in staan.
  • Laat het brood helemaal afkoelen op een rooster.
TIP:

Je kan het brood ook versieren met sesamzaadjes of gewoon natuur laten.
Daar ik dit brood niet in mijn broodbakbol gebakken heb, heb ik gekozen voor boven-onderwarmte, zodat het brood niet uitdroogt.

Reacties