Mueslirepen

Foto Cathy Van de Moortele
Ik was net klaar met het bakken van Vlaamse Brioches uit het Belgisch Bakboek van Stefan Elias, toen ik de bokaal gepofte millet zag staan in de kast. Ik heb namelijk een hoge, uitschuifbare kast die volstaat met bokalen met lekkers. Ik zag ook zonnebloempitten en pompoenpitten en ongezwavelde abrikozen en ... Ik wist het: ik zou mueslirepen maken!

Wat hebben we nodig:
  • 100 gr havermout
  • 50 gr zonnebloempitten
  • 25 gr pompoenpitten
  • 25 gr gepofte millet
  • 50 gr wit sesamzaad
  • 60 gr boerenboter
  • 50 gr honing
  • 50 gr fijne griessuiker
  • 50 gr smeuïge pindakaas
  • 75 gr ongezwavelde abrikozen, in blokjes gesneden
  • chocolate chips (optioneel)
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 180°C en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Neem een grote kom en doe daarin de havermout, zonnebloempitten, pompoenpitten, millet en het sesamzaad.
  • Meng alles door elkaar met je handen.
  • Giet de droge ingrediënten op de voorbereide bakplaat en rooster ze 15 min of tot het lekker begint te ruiken in de keuken.
  • Zet een steelpan op het vuur en laat daarin de boter smelten, samen met de honing, de suiker en de pindakaas.
  • Giet deze gesmolten, homogene massa over de droge ingrediënten.
  • Roer de abrikozenblokjes door de muesli en stort alles uit op de bakplaat.
  • Bestrooi desgewenst nog met chocolate chips.
  • Zet de bakplaat in de koelkast en laat de muesli opstijven.
  • Snij de muesli in repen en verpak ze in een gesloten doos. Leg tussen de verschillende lagen mueslirepen bakpapier, zodat de repen niet aan elkaar vast kleven.
  • Bewaar de repen in de koelkast.
TIP:

Ik had een metalen vorm staan, met daarin rechthoekige uitsparingen. Ideaal voor deze mueslirepen! Een silicone vorm is nog handiger, zoals deze bijvoorbeeld.
Ook lekker als je wat gehakte noten zoals hazelnoten, pinda's of pecans, walnoten of amandel toevoegt aan de droge ingrediënten. Rooster ze mee in de oven.
Vervang de abrikozen eens door gedroogde pruimen, veenbesjes, rozijnen, krenten of gedroogde papaya voor een andere smaak.
Probeer eens esdoornsiroop ipv honing.

Reacties