Glutenvrije chocolate chip cookies

Foto Cathy Van de Moortele
Glutenvrije producten staan er niet om gekend dat ze smakelijk zijn. Jammer genoeg zijn er wel heel wat mensen met coeliakie of glutengevoeligheid. Kan me toch voorstellen dat deze mensen ook wel graag iets lekkers lusten. Ik was dan ook blij, toen ik de kans kreeg om de glutenvrije bloem voor gebak van Dossche Mills te kunnen testen. Ik heb er meteen chocolate chip cookies van gemaakt en trust me: ze zijn razend lekker (en even snel op).

Wat hebben we nodig:
  • 350 gr glutenvrije bloem Florine (Dossche Mills)
  • 200 gr suiker (of een alternatieve suikervervanger)
  • 130 gr boter, op kamertemperatuur
  • 60 gr ei
  • 200 gr chocolate chips
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 160°C en zet twee bakplaten met bakpapier klaar.
  • Meng de bloem met de suiker in de kom van de Kenwood.
  • Snij de boter in stukjes en voeg die toe aan de droge ingrediënten, samen met het ei.
  • Gebruik de K-klopper om het deeg te mengen.
  • Eens het deeg goed gemengd is, meng je 180 gr van de chocolate chips door het deeg.
  • Rol bolletjes van 40 gr van het deeg en leg ze met enige tussenruimte op de bakplaten. 
  • Duw de bolletjes plat met je hand en werk af met extra chocolate chips.
  • Bak de koekjes 15 min of tot ze mooi gekleurd zijn.
  • Laat de koekjes even afkoelen op de bakplaat en schep ze dan voorzichtig over op een rooster.
  • Laat de koekjes volledig afkoelen en uitharden.
  • Bewaar de koekjes in een blikken doos.
TIP:

De glutenvrije Florine bloem is gebaseerd op rijst en 100% glutenvrij.
Sommige chocolade wordt gemaakt in bedrijven waar ook gluten aanwezig zijn. Bepaal voor jezelf of je dit ok vindt of niet of ga op zoek naar een alternatief. Ik heb gewone chocolate chips gebruikt.
Ik heb 2/3 van het deeg in plastic folie gerold tot een strakke worst en heb die ingevroren voor een latere bakbeurt. Rustig laten ontdooien in de koelkast en dan plakken van snijden.
De koekjes worden redelijk groot. Laat dus zeker voldoende ruimte tussen de koekjes. Ze blijven wel mooi hun vorm houden.

Reacties