Zwarte bonenburger

Foto Cathy Van de Moortele
Zoveel verschillende soorten bonen. Ik koop ze enkel in blik, niet gedroogd. Mijn voorraadkast heeft heel veel soorten in stock. Deze keer heb k een blik zwarte bonen geopend om deze burger te maken. Zorg voor pit in je burger. Heb je liever een smeuïge burger, mix je bonen dan glad. Mag er wat structuur in je burger zitten, prak de bonen dan met een vork.

Wat hebben we nodig:
  • 1 blik zwarte bonen, gespoeld en uitgelekt
  • 1 kleine ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 teen look, gepeld en geperst
  • 100 gr pompoen, fijngehakt
  • 50 gr rode paprika, fijngehakt
  • 50 gr vegan kaas, geraspt
  • 3 sneden oud brood, gemalen
  • 1 eetlepel water, koud
  • 1 eetlepel maïzena
  • 3 eetlepels zoetzure saus
  • 1 eetlepel Ras-el-Hanout
  • 1 koffielepel cayennepeper
  • peper en zout
  • 100 gr bloem
  • olie
Hoe gaan we te werk:
  • Prak de bonen met een vork. Er mogen gerust nog stukjes in zitten.
  • Meng de bonen met de uisnippers, look, pompoen, paprika en vegan kaas. 
  • Voeg het brood toe en meng het door de bonenmassa met een vork.
  • Meng het water met de maïzena en gebruik dit bindmiddel om de burger samen te houden.
  • Kruid met zoetzure saus, Ras-el-Hanout, cayennepeper, peper en zout.
  • Voeg beetje per beetje de bloem toe, tot je een massa krijgt die niet meer aan je handen blijft kleven.
  • Zet de kom 30 min in de koelkast, zodat de bonen wat kunnen opstijven.
  • Weeg de bonenmassa af en verdeel in 5 gelijke delen.
  • Verhit wat olie in een pan.
  • Bak de burgers mooi bruin en krokant aan beide zijden.
  • Verminder de temperatuur van het vuur en laat de burgers mooi warm worden.
TIP:

Lekker met een tomatensalade.
Ik bak de burgers die ik wil opeten en de rest vries ik in voor later gebruik.
De zwarte bonen haal ik bij Albert Heijn.

Reacties