Spaghetti alla Nerano

Foto Cathy Van de Moortele

Om deze pasta helemaal juist te maken, zou ik provolone del Monaco nodig hebben, een DOP kaas van de regio Sorrento in ItaliĆ«. Ik heb het moeten doen met wat ik in huis had en heb gekozen voor pecorino, een pittige schapenkaas. 

Kies voor jonge courgetten, die zorgen namelijk dat je pasta superlekker wordt. Je creƫert een romige saus door toevoeging van pastakookvocht en de geraspte kaas, verrijkt met flink wat verse basilicum.

Maak dit recept Ć  la minute. De courgetteschijfjes zou je wel al op voorhand kunnen frituren, ze worden toch weer opgewarmd in de pan. Neem olijfolie van goeie kwaliteit, tenslotte zal die deels verantwoordelijk zijn voor de smaak in dit gerecht.

Wat hebben we nodig:

  • 500 ml olijfolie
  • 2 tenen look, gepeld
  • de steeltjes van 1 potje basilicum
  • 700 gr jonge courgetten, gewassen.
  • spaghetti voor 2 personen
  • zout
  • 40 gr Pecorino kaas, vers geraspt
  • de blaadjes van 1 potje basilicum
  • peper van de molen

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de olijfolie in een wok of diepe hapjespan en verwarm hem op een zacht vuur. Leg de look en de basilicumsteeltjes in de olie en laat ze infuseren. De pan mag zo blijven staan, tot de look lichtjes gekleurd is. Gooi daarna de look en basilicumsteeltjes weg.
  • Ondertussen kan je de courgettes al in plakjes snijden. Snij de kopjes van de courgettes weg en haal ze door de mandoline, zodat je dunne (maar geen flinterdunne) schijfjes bekomt.
  • Zet het vuur onder de olie hoger.
  • Frituur de courgetteschijfjes tot ze net niet gekleurd zijn. Een beetje kleur mag, maar ze mogen niet krokant of bruin worden. Je zal in meerdere beurten moeten te werk gaan.
  • Laat de gefrituurde courgetteschijfjes uitlekken op keukenpapier.
  • Breng ondertussen een ruime pot met flink gezouten water aan de kook.
  • Voeg de pasta toe en kook hem al dente (net niet helemaal gaar).
  • Eens de courgettes allemaal gefrituurd zijn, giet je het merendeel van de olie in een bokaal. Die kan je later opnieuw gebruiken, want hij zit nu boordevol extra smaak.
  • Meng de pasta met het beetje olie dat nog in de pan zit. Voeg een pollepel pastakookvocht toe en schep om.
  • Meng de courgetteschijfjes door de pasta en blijf pastakookvocht toevoegen, zodat de pasta verder kan garen in de hapjespan.
  • Strooi de kaas over je gerecht en schep om, zodat de kaas smelt en je een romige saus krijgt. Voeg opnieuw pastakookvocht toe moest je gerecht te droog worden.
  • Scheur de basilicumblaadjes boven de pan en schep nogmaals om.
  • Kruid af met flink wat vers gemalen peper.
  • Verdeel de pasta over 2 diepe borden.

TIP:

Ik heb voor mijn man een stuk zalm gebakken om bij de pasta te eten. Ik had ruim voldoende met mijn veggie versie.
Naar goede gewoonte, heb ik ook vandaag weer zelf mijn pasta gemaakt. Ik heb 2 eieren afgewogen (inhoud 111 gr), daar 111 gr semola de Cecco en 111 gr Bisco bloem (type "00") bij gedaan. Van dit deeg heb ik eerst lasagnevellen gemaakt, die afgesneden tot op een lengte van 30 cm en ze dan verwerkt tot spaghetti met de Kenwood.

Foto Cathy Van de Moortele




Reacties