Fettuccine scampi in Alfredosaus

Foto Cathy Van de Moortele

Het gebeurt wel vaker dat ik om 17u totaal nog geen idee heb van wat we die avond gaan eten. Op vrijdagavond vindt mijn man het wel eens leuk om frietjes te halen bij de plaatselijke frituur. Ik hou niet zo van gefrituurd eten, maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik laat hem genieten van zijn frietjes terwijl mijn Kenwood voor mij verse pasta maakt...

Wat hebben we nodig:

  • vers pastadeeg, op basis van 2 eieren, 100 gr "00" pastabloem en 100 gr semola de Cecco
  • olijfolie
  • 14 scampi, ontdooid, van de schaal en het darmkanaal ontdaan
  • peper van de molen
  • fleur de sel
  • 1 kleine sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • 1 teen knoflook, gepeld en fijngesnipperd
  • 50 ml witte wijn
  • 350 ml slagroom (40% vet)
  • 30 gr Parmezaanse kaas, geraspt
  • 12 zongedroogde tomaatjes op olie, fijngesneden
  • verse bladpeterselie, gesnipperd
  • een stukje chilipeper, gesnipperd (optioneel)

Hoe gaan we te werk:

  • Maak het deeg door de eieren goed te mengen met de twee soorten bloem tot je een homogeen deeg bekomt. Laat het deeg 30 min rusten in een plastic zakje, zodat het zacht en handelbaar wordt.
  • Verdeel het deeg in 4 en rol het uit tot lasagnevellen. 
  • Versnij de vellen tot fettuccine. Ik gebruik hiervoor mijn Italiaanse chitarra.
  • Laat de fettuccine even drogen op een pastadroogrek.
  • Zet een grote pot met ruim, gezouten water op het vuur en breng het aan de kook.
  • Zet een grote hapjespan op het vuur en laat daar wat olijfolie goed in opwarmen.
  • Kruid de drooggedepte scampi aan beide zijden met peper en zout en bak ze krokant.
  • Haal de scampi uit de pan en zet ze even apart.
  • Voeg wat extra olie toe aan de pan en fruit de sjalotsnippers aan tot ze glazig zijn.
  • Doe de look bij de sjalotjes en fruit even mee, tot het lekker begint te ruiken.
  • Blus met de witte wijn en roer alles goed los, zodat de aanbaksels smaak geven aan de saus.
  • Laat de wijn praktisch helemaal inkoken en voeg dan de slagroom toe.
  • Warm goed door maar laat de saus niet koken.
  • Ondertussen kook je de pasta al dente.
  • Voeg de pasta toe aan de saus en doe er ook een pollepel van het pastakookvocht bij.
  • Schep goed om.
  • Laat de kaas smelten in de saus.
  • Voeg de zongedroogde tomaatjes en een handvol peterselie toe.
  • Kruid af met peper en zout.
  • Werk af met gesnipperde chilipepertjes, als er wat pit in mag.

TIP:

Neem niet de allergrootste scampi, in een pastagerecht is dat niet zo handig.



Reacties