Linguine met tomatensaus en olijven

Foto Cathy Van de Moortele
Heel eenvoudig, zoals dat wel vaker is in de Italiaanse keuken. Enkele weken terug heb ik tomato frito gemaakt, zodat ik nu met veel plezier mijn eigen tomatensauzen heb voor lekkere pastagerechten.
Ik zocht iets makkelijks, iets vullend, iets lekkers en iets hartigs. De keuze was snel gemaakt.

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1 ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 2 tenen look, gepeld en geperst
  • 350 ml tomato frito
  • 1 eetlepel tomatenpuree
  • 50 ml rode wijn
  • 2 pijpajuintjes, schoongemaakt en in ringetjes gesneden
  • 10 zwarte olijven
  • peper van de molen
  • zout
  • 150 gr linguine
  • verse platte peterselie, grof gesnipperd
  • 10 walnoten, grof gehakt

Hoe gaan we te werk:

  • Laat wat olijfolie goed warm worden in een diepe hapjespan.
  • Fruit de ui glazig en voeg de look toe. Laat de look even meegaren.
  • Voeg de tomato frito en de tomatenpuree toe en roer goed om. 
  • Laat de saus goed doorwarmen.
  • Giet de rode wijn bij de saus en zet de saus op een laag vuurtje.
  • Voeg de pijpajuintjes en olijven toe en kruid met peper en zout.
  • Laat de saus zachtjes sudderen, zodat ze zoveel mogelijk smaak krijgt.
  • Voeg wat water toe, indien de saus te dun dreigt te worden.
  • Kook de linguine gaar in ruim, gezouten water.
  • Voeg de al dente gekookte linguine toe aan de saus, samen met een pollepel van het pastakookvocht.
  • Roer de peterselie en gehakte noten door de saus.
  • Verdeel dit pastagerecht over 2 diepe kommen en geniet.

TIP:

Gebruik eens chilivlokjes ipv peper om dit gerecht wat extra kick te geven.
Ik heb mijn pasta zelf gemaakt, van water en bloem, zodat dit gerecht compleet vegan ofwel plantaardig is.

Reacties