Ovenschotel kabeljauw

Foto Cathy Van de Moortele
Er staat heel wat op mijn planning vandaag. Een ritje naar Delhaize oa, zodat ik mijn voorraad weer kan aanvullen en ideetjes kan opdoen. Wat ook betekent, dat ik daar mijn tijd voor zal nemen en als het mee zit, zal ik net voor de middag weer thuis zijn. Dus ik programmeer mijn Stoves, zet mijn snelle kabeljauwschotel klaar in de oven en vertrek op goed geluk.
Net op tijd thuis om de timer af te zetten en de tafel te dekken. Zalig toch?
Voor dit soort snelle schotels, heb ik altijd diepvriesblokjes kabeljauw in huis. Helemaal niets mis mee. De vis wordt zo snel ingevroren, dat hij net als verse vis kan verwerkt worden. Voordeel: je haalt net zoveel blokjes uit de zak als je nodig hebt en alle blokjes hebben nagenoeg dezelfde grootte, zodat je ook nog eens een zelfde gaartijd gegarandeerd wordt. Ik heb deze schotel met gestoomde krieltjes gemaakt, die ik nog over had van de dag voordien, maar je kan ook al dente gekookte penne gebruiken bijvoorbeeld.

Wat hebben we nodig:
  • 200 gr kabeljauwblokjes, ontdooid
  • 8 krieltjes, gestoomd en doorgesneden
  • 15 kerstomaatjes, gehalveerd
  • 1 grote wortel, gestoomd en in stuken gesneden
  • 3 pijpajuintjes, schoongemaakt en grof gesneden
  • 150 ml culinaire room
  • een paar klontjes boter
  • peper van de molen
  • zout
  • snuif zoet paprikapoeder
  • enkele lepels panko broodkruim
  • 2 eetlepels olijfolie
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Verdeel de kabeljauwblokjes over een ovenschaal. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Leg daartussen de krieltjes en groentjes.
  • Overgiet met de room en schik hier en daar een klontje boter.
  • Kruid met peper, zout en paprikapoeder.
  • Meng de panko met de olie en verdeel dit broodkruim over de schotel.
  • Zet de schotel 30-45 min in de oven of tot het goed warm is en de panko mooi lichtgekleurd is.
TIP:

Je kan ook wat geraspte kaas door de panko mengen voor een kaaskorstje.
Door de olie door de panko te mengen, krijg je een extra krokant en smakelijk korstje.


Reacties