Spaghetti Aglio e Olio

Foto Cathy Van de Moortele
Pasta met look en olie? Wat is daar nu bijzonder aan? Alles! Maar voornamelijk de getoaste hazelnootolie. De geur is geweldig en het geeft net iets extra aan dit authentieke Italiaanse gerecht. Verse pasta is zo de moeite waard, echt. En je hebt er niet veel voor nodig.

Wat hebben we nodig:
  • pastadeeg op basis van 4 eieren en 400 gr pastabloem
  • 80 gr hazelnootolie
  • 5 tenen look, gepeld en in plakjes gesneden
  • enkele chilivlokjes
  • verse peterselie, gesnipperd
  • grof zeezout van de molen
  • oude geitenkaas, geraspt
  • peper van de molen
Hoe gaan we te werk:
  • Maak het pastadeeg volgens het recept en laat het 30 min rusten in plastic folie.
  • Verdeel het deeg in 4 gelijke stukken en rol ze dun uit met de pastamachine. De laatste stand die ik gebruik is stand 6 op de Kenwood.
  • Maak spaghetti van de pasta met de Kenwood spaghettimaker en laat die even drogen op een droogrek.
  • Giet de olie in een grote pan en laat die langzaam opwarmen.
  • Fruit de looksnippers op lage temperatuur in de olie, tot ze goudbruin maar niet verbrand zijn.
  • Kruid met chilivlokjes.
  • Roer de peterselie door de olie en zet de pan van het vuur. De peterselie zal onmiddellijk frituren. Laat de olie een beetje afkoelen.
  • Kook de pasta gaar in ruim, gezouten water.
  • Giet de pasta af en hou een kopje pastakookvocht apart.
  • Giet de helft van het kookvocht bij de afgekoelde olie en zet de pan weer op het vuur.
  • Laat deze saus voor de helft inkoken.
  • Meng de pasta met de saus.
  • Voeg de rest van het kookvocht toe en laat de saus indikken. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Kruid af met wat grof zeezout.
  • Verdeel de pasta over 4 diepe kommen.
  • Strooi de geitenkaas over de pasta en maal er wat zwarte peper over.
TIP:

De kaas is geen must in dit recept, maar geef toe: kaas maakt alles extra lekker. Je kan ook Pecorino gebruiken (Italiaanse schapenkaas). In onze gemeente hebben we Frapa Geitenkazen, waar je artisanale geitenkaas kan kopen. Ik heb gekozen voor een oude (10-12 maanden gerijpt) 50+ geitenkaas gekozen voor deze pasta aglio e olio. Heerlijk!
Ik hou ervan om mijn spaghetti te maken met mijn Italiaanse chitarra. Het lijkt wel een snaarinstrument, waar je de vellen pasta "doorrolt" met een deegrol. Deze keer heb ik echter mijn Kenwood spaghetti accessoire gebruikt. De spaghetti is dan iets ronder dan met de chitarra.
Zie je het toch niet zitten om zelf pasta te maken? In het versvak van de supermarkt vind je al heel wat verse pastasoorten.
Hazelnootolie is duur in aankoop en je gebruikt het niet zo vaak. Het geeft wel een heerlijk aroma aan dit gerecht. Ik heb zelf mijn neutrale olie geïnfuseerd met hazelnoten, op lage temperatuur in een steelpan. Daarvoor heb ik 80 gr olie gebruikt en 40 gr blanke hazelnoten. De noten zullen langzaam kleur krijgen. Zet het vuur niet te warm zodat de noten niet verbranden. Laat de olie op een laag vuur langzaam infuseren. Giet af door een zeefje. Serveer de noten bij de pasta of eet ze bij het aperitief.

Reacties