Rosbieflapjes met verse geitenkaas

Foto Cathy Van de Moortele
Jullie weten ondertussen wel al, dat ik heel graag zelf brood bak. Zo'n brood, dat vers uit de oven komt, daar kan echt niets aan tippen. De geur in de keuken, het knisperen van de korst, het geluid van het broodmes dat het eerste sneetje eraf haalt. Beetje roomboter, peper van de molen en grof zout... Mmmm.. Maar wat als dat brood niet meer zo kraakvers is? Weggooien is nooit een optie. Brood kan je prima roosteren en dat is precies wat ik voor ogen had.
Ik had rosbieflapjes à la minute gekocht, voor het eerst en wist niet goed wat ik er mee aan moest. Tot ik mijn brood zag en dacht: waarom niet?

Wat hebben we nodig:
  • olijfolie
  • 2 grote uien, gepeld en in ringen gesneden
  • zout
  • 30 gr lichtbruine suiker
  • 60 ml balsamico
  • verse thijm, geritst
  • 225 gr rosbieflapjes à la minute
  • peper en zout
  • 4 dikke sneden zelfgebakken brood, geroosterd
  • 1 handvol rucola
  • 50 gr verse geitenkaas
Hoe gaan we te werk:
  • Laat wat olijfolie warm worden in een grote pan.
  • Fruit de uien tot ze goudbruin zijn. Kruid ze met een snuifje zout. Neem hiervoor je tijd en zet het vuur behoorlijk laag. Ik reken makkelijk 20-30 min.
  • Voeg de suiker toe en roer goed om. Laat nog even verder bakken.
  • Voeg de balsamico en thijm toe en blijf roeren en verder bakken.
  • Schep de uien in een kom en laat ze iets afkoelen.
  • Voeg wat extra olie toe aan de pan en laat ze goed warm worden.
  • Kruid de minuutsteak met peper en zout.
  • Bak de steak kort tot die goudbruin is.
  • Laat het vlees even rusten en snij het dan in plakjes.
  • Verdeel de uien over de toast.
  • Leg daarop plakjes vlees en rucola.
  • Verkruimel de verse geitenkaas over de rucola en kruid nogmaals met peper en zout.
  • Besprenkel met wat extra olijfolie.
TIP:

Lekker met zuurdesembrood!
We hebben het geluk een geitenboerderij in onze gemeente te hebben. Heerlijke, artisanaal gemaakte geitenkaasjes. Ben jij ook fan? Kijk maar eens bij Frapa Geitenkazen.
Vind je geen rosbieflapjes? Neem dan eens minuutsteak en snij die na het bakken en rusten, in plakjes.

Reacties