Bananenmuffins

Foto Cathy Van de Moortele
Tijdens mijn voorbereiding voor onze reis naar Florida, kreeg ik zo'n trek in een warme bananenmuffin, met wat boter er bovenop. Heerlijk toch? Ik heb er stukjes chocolade in gedaan, want zeg nu zelf: waarom niet als het kan?

Wat hebben we nodig:
  • 3 overrijpe bananen, gepeld
  • 160 gr fijne griessuiker
  • 1 ei
  • 75 gr boerenboter, gesmolten en afgekoeld
  • 225 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • 4 gr bakpoeder
  • 1 gr zout
  • 5 gr natriumbicarbonaat
  • 8 staafjes chocolade geschikt voor chocoladebroodjes, in stukjes gesneden
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de heteluchtoven voor op 175°C.
  • Plet de bananen in een kom. Gebruik hiervoor een vork of een pureestamper.
  • Roer de suiker, het ei en de boter door de bananen.
  • Zeef de bloem met het bakpoeder, zout en natriumbicarbonaat.
  • Roer de droge ingrediënten door de natte, net tot alles net gemengd is.
  • Voorzie 10 muffinvormen van papieren vormpjes.
  • Verdeel het beslag over de vormpjes. Ik gebruik hiervoor een ijsschep.
  • Bak de muffins 25 min. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Laat de muffins 5 min afkoelen in de vormen en breng ze daarna over naar een rooster om verder af te koelen.
TIP:

Muffins kan je makkelijk invriezen. Stop ze bevroren 30 sec in de microgolf en je muffin is weer vers.
De chocoladestaafjes zijn hier uitermate voor geschikt, omdat ze mooi hun vorm blijven houden maar toch zachtjes smelten, net zoals het hoort.

Reacties