Kofta van lam

Foto Cathy Van de Moortele
Het gebeurt zelden dat ik iets voorverpakt koop. Bij Albert Heijn zag ik echter een doos van Knorr staan, waar je enkel nog gehakt en groenten moest aan toevoegen. Ik besloot het er op te wagen en ik weet nu al: ik ga dat pakketje zeker nog kopen. Heerlijk! Ik heb er nog wat extra's aan toegevoegd en de kofta geserveerd met vers gebakken pide ipv de meegeleverde rijst.

Wat hebben we nodig:
  • 1 pakket Kofta, kruidige gehaktrolletjes in tomatensaus van Knorr Wereldgerechten
  • 450 gr lamsgehakt
  • 2 eetlepels olie
  • 150 gr spercieboontjes, schoongemaakt, in 3 gesneden en 5 min gestoomd
  • 1 rode paprika, ontpit en in blokjes gesneden
  • 400 gr kerstomaatjes, gemengde kleuren, gehalveerd
  • 200 ml water
  • 1 blik flageoletbonen, gespoeld en uitgelekt
  • verse peterselie, gesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Open de doos en haal de kruidenmix voor het gehakt eruit. Meng deze mix onder het gehakt en maak er 8 langwerpige balletjes van, die de vorm van een rugbyball hebben.
  • Laat de olie warm worden in een zware pot, type Le Creuset.
  • Bak de lamsrolletjes aan alle kanten bruin. Ze hoeven nog niet gaar te zijn.
  • Voeg de boontjes en de paprikablokjes mee en laat die ook even meebakken tot ze wat zachter worden. Reken hier zo'n 3 - 5 min voor.
  • Voeg de gehalveerde tomaatjes toe en laat die zo'n 2 min meegaren.
  • Strooi het zakje sausmix over het gerecht en voeg 200 ml water toe.
  • Voeg ook de flageoletbonen toe. Die hoeven niet meer te garen, enkel mee op te warmen.
  • Breng het gerecht aan de kook en laat het dan zachtjes verder pruttelen onder deksel.
  • Werk af met de gesnipperde peterselie.
  • Serveer met de meegeleverde rijst of met brood of couscous, naar keuze.
TIP:

De foto op de verpakking van Knorr is die van de Klassieke Kofta. Op de doos zie je de foto voor Griekse kofta met courgette, net zoals op de website is aangegeven. Ik heb het eerste recept van de doos gemaakt: kofta met lekker veel groenten.
Je kan dit gerecht ook maken zonder het Knorr-pakket. Kruid het lamsvlees met komijn, koriander, cayennepeper, zout, oregano en look. In plaats van de sausmix, voeg je 200 ml passata van tomaten toe, die je kruidt met peper, zout, cayenne en oregano.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties