Baby donuts

Foto Cathy Van de Moortele
Soms word ik hyper van mezelf. Zeker als ik 's avonds om 23u30 beslis om mijn net opgeruimde keuken weer open te zetten. De Stoves wordt weer aangezet, ingrediënten uit de kast gehaald. Dit kon ik gewoon niet laten liggen: baby donuts afgewerkt met chocolade. Daaa-aag! Heerlijk toch?
Je hebt geen standmixer nodig voor deze lekkernij maar wel een donutpan (mijn pan heeft 12 holten) en een spuitzak. Ik had hem al jaren in huis, maar hij was nog niet echt gebruikt. Nu dus wel.

Wat hebben we nodig:
  • 150 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • 2 gr natriumbicarbonaat
  • 1 gr zout
  • het merg van 1 vanillestok
  • 50 gr boerenboter, gesmolten en afgekoeld
  • 60 gr fijne griessuiker
  • 1 ei
  • 115 gr volle Griekse yoghurt
  • chocoladecallets of fondantsuiker (suikerglazuur)
  • eetbare decoratie
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 190°C. Vet je donutpan lichtjes in met bakspray.
  • Zeef de bloem met het natriumbicarbonaat en zout. 
  • Meng het vanillemerg door de bloem.
  • In een tweede kom klop je de boter door de suiker.
  • Voeg het ei toe en meng goed.
  • Roer ook de yoghurt door de natte ingrediënten.
  • Meng de natte ingrediënten kort door de droge en breng het beslag over in een spuitzak met rond tipje.
  • Vul de donutpan met het beslag (ik had er 11).
  • Maak je vinger een beetje nat en strijk het beslag glad. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Bak de donuts 13 min. Laat ze niet langer bakken dan nodig. 
  • Keer de pan om en laat de donuts afkoelen op een rooster.
  • Smelt de chocoladecallets of de fondantsuiker en doop de bovenkant van de baby donuts erin.
  • Strooi je decoratie over het glazuur en zet de donuts terug op een rooster.
  • Bewaar de donuts niet in de koelkast, anders worden ze klef en wordt de chocolade nat.
TIP:

Doe 2/3 van de chocoladecallets in een steelpan en smelt ze au bain marie (op mijn Stoves heb ik een smeltfunctie en die zet ik op 2). Blijf roeren met een spatel. Eens de chocoladecallets bijna allemaal gesmolten zijn, draai je het vuur uit. Voeg de resterende 1/3 callets toe en blijf roeren tot je een gladde saus hebt.



Reacties