Bloemkoolsoep uit de soupmaker

Foto Cathy Van de Moortele
Bloemkolen kosten heel wat meer dan vroeger en ik schrik altijd van de prijzen. Ik was dan ook een beetje teleurgesteld deze week, dat ik mijn bloemkool nog niet opgebruikt had. Ze was al niet meer zo krokant maar ik kon ze toch ook niet weggooien? Ideaal voor soep dus!

Wat hebben we nodig:
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 ui, gepeld en gehakt
  • 1 koffielepel nasi goreng kruiden
  • 500 gr bloemkool, schoongemaakt en in roosjes verdeeld
  • 120 gr aardappel, geschild en gewassen en in stukken gesneden
  • 850 gr groentebouillon, heet
  • 100 gr mascarpone
  • peper en zout
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de olie in de kan van de soupmaker en kies voor de sauteersetting op de soupmaker.
  • Eens de olie goed warm is, voeg je de uien toe.
  • Laat de uien even fruiten en voeg dan de nasi goreng kruiden toe.
  • Laat de kruiden even meebakken.
  • Voeg de bloemkoolroosjes en stukken aardappel toe.
  • Overgiet de groenten met de hete bouillon, tot aan streepje 4 (4 porties). 
  • Kies voor setting gemixt en laat de soep garen.
  • Je krijgt een fluweelzachte soep.
  • Voeg de mascarpone toe en druk de Blend setting 10 sec in.
  • Kruid af met peper en zout.
TIP:

Je kan de soep warmhouden met de warmhoud setting of ze meteen eten.
Ik heb nasi goreng kruiden gebruikt, maar je kan die ook vervangen door evenveel kerriepoeder.

Reacties