Bananenbrood met pecannoten

Foto Cathy Van de Moortele
Iedere week breng ik een tros bananen mee naar huis. Maakt niet uit of ik er nog liggen heb of niet. Want zelfs overrijpe bananen hebben nog hun nut. Deze week waren de bananen echt wel overrijp. Twee bananen waren zelfs zo goed als vloeibaar geworden. De weeë geur is nu niet bepaald mijn ding, maar ik weet dat het bananenbrood hier extra lekker mee wordt. Denk niet aan gewoon brood als ik bananenbrood zeg. Het is eerder een soort cake, maar het klinkt stukken gezonder als je brood zegt. Toch?

Wat hebben we nodig:
  • 280 gr patisseriebloem (ik heb Suprème gebruikt)
  • 1 koffielepel natriumbicarbonaat
  • snuifje zout
  • 1 ei
  • 240 gr kristalsuiker
  • 100 gr boter, op kamertemperatuur
  • 30 gr karnemelk
  • het merg van 1 vanillestok
  • 3 overrijpe bananen, gepeld
  • 60 gr pecannoten, grof gehakt
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de heteluchtoven voor op 160°C.
  • Zet een grote cakevorm klaar en vet hem alvast in.
  • Meng de bloem met het natriumbicarbonaat en het zout. Gebruik hiervoor een zeef of een garde.
  • Klop het ei los met de suiker, boter, karnemelk en vanille.
  • Spatel de bloem onder dit beslag. Overmix niet.
  • Plet de bananen met een vork (als ze heel erg rijp zijn, is dat zelfs niet meer nodig) en schep ze door het beslag, samen met de pecans.
  • Stort het beslag in de bakvorm en bak het bananenbrood 60 - 75 min.
  • Laat de cake in de vorm helemaal afkoelen op een rooster.
TIP:

Verminder de noten tot 30 gr en voeg 30 gr gehakte fondantchocolade toe.

Reacties