Mosseltjes met salsa verde

Foto Cathy Van de Moortele
Ik heb het privilege om tijdens mijn werk als Persoonlijk Assistente, naar TV te kijken. Heel vaak is dan net Masterchef Australia, een van mijn favoriete kookwedstrijden, op antenne. Ik doe ideeën op, voel de spanning van de deelnemers en steek zoveel op van dit continent aan de andere kant van de wereld. Toen er mosseltjes met salsa verde op het menu stonden, wist ik meteen dat ik die ook moest maken. Het mosselseizoen is geopend! Nog klein, maar wel fijn van smaak.

Wat hebben we nodig:

  • boter
  • het wit van 1 prei, gewassen en in ringen gesneden
  • 1 sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • peper en zout
  • scheut droge, witte wijn
  • 2 kg mosselen, schoongemaakt
  • een handvol basilicum, zonder steeltjes
  • een handvol peterselie, zonder steeltjes
  • een handvol munt, zonder steeltjes
  • een handvol citroenmelisse, zonder steeltjes
  • 1 eetlepel kappertjes
  • 3 ansjovisfileetjes, opgelegd
  • 1 teen look, gepeld
  • scheutje olie

Hoe gaan we te werk:

  • Laat de boter smelten in een zware, gietijzeren pan, type Le Creuset.
  • Fruit de preiringen aan met de sjalot, maar laat ze niet kleuren. Kruid met peper en zout.
  • Blus met witte wijn.
  • Doe de mosselen bij de groentjes en breng alles aan de kook.
  • Zet het deksel op de pan en zet het vuur iets zachter.
  • Laat de mossels in enkele minuten garen.
  • Haal de mosselen van het vuur van zodra je ziet dat de schelpen open zijn.
  • Ondertussen maak je de salsa verde. Ik gebruik hiervoor mijn mini blender op de Kenwood.
  • Blender de 4 kruiden met de kappertjes, ansjovis, look en olie. Als de salsa verde nog te dik is, voeg dan een scheutje water toe.
  • Kruid af met peper en zout.
  • Je kan ervoor kiezen om de mossels uit de schelpen te halen en even herop te warmen met de salsa verde of je schept gewoon de mosselen in een diep bord en je werkt ze af met enkele lepels salsa verde.

TIP:

Gooi kapotte mosselen of mosselen die niet dichtgaan na het spoelen in koud water, onverbiddelijk weg.
Restjes salsa verde kan je de volgende dag serveren bij varkensvlees of gegrilde vis.

Reacties